De Retail heeft het de afgelopen jaren moeilijk. Aantal bezoekers lopen terug en daarmee ook de omzet. Kortom reden voor veranderingen. Eerst blikken we kort terug op 2014, waarna we vooral vooruit gaan kijken naar welke ontwikkelingen we de komende jaren in de Retail kunnen verwachten. En wat betekent dit voor parkeren?

BELEVING is de nieuwe trend. Klanten maken hun keuze voor de aankooplocatie namelijk op basis van de aantrekkelijkheid van het aanbod (enerzijds branchering en prijs en anderzijds verblijfsklimaat). Aangezien internet een enorme boost heeft doorgemaakt is dit wat betreft branchering en prijs een goed alternatief. Kortom het verschil kan gemaakt worden in verblijfsklimaat. Verblijfsklimaat wat houdt dat dan in? Een prettige sfeer, aantrekkelijke omgeving, een plek waar je mensen ontmoet, die meer is dan alleen een winkel waar je het benodigde product koopt of iets consumeert. Kortom inderdaad BELEVING is waar het om draait.

   

Terugkijkend op het jaar 2014 lijkt er een licht herstel in de retail zichtbaar en dit herstel zal zich in 2015 verder voorzetten. Echter door de toenemende concurrentie komen de prijzen onder druk te staan, wat zal leiden tot prijsdalingen. Aangezien niet iedereen hierin mee kan gaan, zal dit verdere afname van het aantal winkels tot gevolg hebben. Hierdoor zal herstructurering van het winkellandschap plaatsvinden, waarbij het van cruciaal belang is dat retailers zich duidelijk positioneren en onderscheiden van hun concurrenten. Een aantal merken hebben hun winkels in 2014 reeds een metamorfose gegeven, om aansluiting te vinden bij deze nieuwe trend BELEVING. En laten we de invloed van de technologische ontwikkelingen in de Retail, zowel online als in de fysieke winkels, de komenden jaren niet uitvlakken. Waarbij big en smart data retailers kansen biedt om hun klanten beter te leren kennen om op die manier hun aanbod nog beter af te stemmen op de wensen van hun individuele klanten. Kortom ook TECHNOLOGIE dit is een trend waar de Retail niet omheen kan.

      

Kortom dat de Retail er in 2020 er anders uit ziet dan nu is duidelijk. Maar hoe? Het volgende filmpje geeft hier een impressie van.

De gebieden die het beste inspelen op de behoeften van consumenten wat betreft een gevarieerde branchering, een goede prijsstelling én een prettig verblijfsklimaat en BELEVING, zullen zich onderscheiden en concurreren met gebieden die dat niet of minder doen. Dit heeft gevolgen voor het bezoek aan deze gebieden en, afhankelijk van de bereikbaarheid, de manier waarop consumenten deze gebieden bezoeken. Maar wat betekent deze verandering voor parkeren? De transitie in de Retail waarbij BELEVING, TECHNOLOGIE en het meer inspelen op de wensen van de individuele klanten een steeds belangrijkere rol gaan spelen, zal ook doorgevoerd moeten worden in het parkeren. Het parkeren is immers het verlengde van de bestemming, de eerste en de laatste indruk die klanten hebben van een winkel, centrum of binnenstad. Dit betekent goed bereikbare en aantrekkelijke parkeervoorzieningen (BELEVING) waar gemak en comfort een belangrijke rol spelen. Denk hierbij aan het inzetten van TECHNOLOGIE om het parkeren (reserveren, meest geschikte beschikbare pp vinden, zelfparkerende auto's) en het betalen (contactloos betalen, parkeerapp's, kentekenherkenning) gemakkelijker en comfortabeler te maken. Het inspelen op de wensen van individuele klanten gaat ook voor parkeren gelden. Eén van de factoren die een rol spelen bij de keuze waar klanten hun inkopen gaan doen en met welke vervoerswijze, is de bereikbaarheid van een winkel, centrum of binnenstad. Het parkeren maakt onderdeel uit van deze bereikbaarheid. De hele ontwikkeling ten aanzien van big en smart data gaat ook meer inzichten verschaffen op het gebied van mobiliteit en parkeren. Door het verzamelen en integreren van deze data ontstaat informatie die weer gebruikt kunnen worden om het parkeerbeleid bij winkels, centra en binnensteden beter op maat, toegespitst op de specifieke wensen van de klanten vorm te geven. Kortom, ook op parkeergebied staan er behoorlijk wat ontwikkelingen op stapel.

 

Hier een aantal interessante artikelen en verwijzingen naar rapporten over dit thema:

Retailjaar 2014: De landing van Amazonetailjaar 2014: De landing van Amazon

Retailjaar 2014: Winkelketens in een nieuw jasje

Detailhandel kruipt geleidelijk uit diep dal

De glazen bol van ABN AMRO: tien keer tech in 2025

Periode van fysieke retailers breekt aan

Het kaf wordt alsnog van het koren gescheiden

TOGETHER with DATA

Nieuwsgierig naar het pilot project "TOGETHER with DATA"?

Lees meer...

Wat doet Together nog meer ...

Dagmar Severens

Ik ben Dagmar Severens en werk inmiddels ruim 13 jaar met veel plezier en enthousiasme in de Parkeerwereld. 

Mijn eerste kennismaking met parkeren was in mijn job als marktanalist bij Q-Park. Aangezien dit zo goed beviel, besloot ik mijn carrière voort te zetten als parkeeradviseur bij Grontmij Parkconsult. Om mijn kennis en ervaring binnen het parkeervak nog verder te verbreden, ben ik vervolgens aan de slag gegaan als parkeeradviseur bij Spark.

Ik bleef echter dromen van iets moois voor mijzelf beginnen. Ik heb het voorrecht om mijn droom nu uit te laten komen in de vorm van TOGETHER, een Advies- en Onderzoeksbureau op het gebied van Parkeren & Mobiliteit.

Neem contact op